Mia Lingåker: Alla barn behöver lära om integritet

2017 – året då sexuella trakasserier och sexuella övergrepp kom upp till ytan. Under hösten exploderade media genom kampanjen #metoo som följdes av kampanjer som #tystiklassen och #kidstoo. Kampanjer som har skapat debatt och öppnat ögonen på många. Den 13 december beslutade regeringen att ge Stiftelsen Allmänna Barnhuset en halv miljon kronor för att sprida information och stödmaterial om sexuella trakasserier till samtliga grundskolor och gymnasium. Ett beslut som fick mig att jubla! Men jag blev även fundersam – varför vänta tills barnen börjar skolan? Vi kan ju börja redan när de går i förskolan. Faktum är att ett av fem barn utsätts för någon form av sexuella övergrepp innan de fyller 18 år och visst kan vi problematisera att det är fram tills barnen fyller 18 år, vilket kan betyda att du på din förskola inte har några utsatta barn. Men vi vet faktiskt att ett av fem barn i förskolan har utsatts, är utsatt eller kommer att utsättas för sexuella övergrepp innan hen fyller 18 år! Därför bör vi tidigt lära barn om integritet och ge barnen rätt att bestämma över sin egen kropp.

Vi som arbetar i förskolan kan visa att barn aldrig är för små för att lära sig om integritet. Låt de yngsta barnen få ha inflytande över omsorgssituationer och var noga med att sätta ord på det som sker. Jag arbetar själv med de yngsta barnen och från första inskolningsdagen får de vara med och ha inflytande över till exempel blöjbyten. Barnen har rätt att uttrycka vem de vill ska byta blöja på dem och om vi kan så löser vi det. Jag förstår att det kan verka krångligt, men vi tänker att det är viktigt för barnens självkänsla att få bli lyssnade på och om vi inte kan tillmötesgå deras önskemål får de en förklaring. Det här är bara ett exempel på hur vi kan stärka barnens rätt till sin kropp.

När det gäller just de yngsta barnen är vardagssituationer ett bra sätt att börja arbeta med barns integritet och sedan bygga vidare. Med de äldre barnen kan vi arbeta med olika övningar som till exempel att prata om kroppsdelar och vilka delar på kroppen som är privata samt prata och prova på olika sorters beröring för att reflektera över vad som känns skönt eller inte. Vi kan också göra övningar där vi tränar på att sätta och respektera kroppsliga gränser.

Det finns många sätt att arbeta med barns integritet, lika många som det finns förskolor. Men vad vi måste tänka på är att alltid ha barnens bästa i främsta rummet. Visst skulle det vara enklare för mig att bara byta alla blöjor på alla barn utan att de får chans att tycka något om det men vad ger det i ett större perspektiv? Ett barn som säger nej till ett blöjbyte av mig har en orsak till det och mitt jobb är att göra det så tryggt som jag bara kan och respektera barnets känslor och åsikter. Jag är övertygad om att barn som får sina känslor och åsikter respekterade tidigt också vågar att uttrycka dem när de växer upp och i förlängningen också vågar att sätta gränser för hur de blir behandlade. Jag tror också att barn som får sina gränser
respekterade är mer benägna att re-
spektera andras gränser och det är målet för att förhindra framtida övergrepp. För vi ska alltid komma ihåg att ingenting är offrens fel – det är förövarens ansvar att inte agera gränsöverskridande gentemot andra.anm

Läs fler

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant