Leksakers betydelse

Leksaker har olika inverkan på hur genusrelationer och leksituationer utvecklas och därmed också på barnens lärande. Tolkningsbara leksaker, till skillnad mot färdigtolkade, ger både flickor och pojkar möjlighet att skapa gemensamma lekar och leder till en mer öppen lek.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Mia Heikkilä

Mia Heikkilä

Docent i pedagogik och lektor vid Mälardalens högskola. Har skrivit boken Arbeta med jämställdhet i förskolan (Gothia Fortbildning) tillsammans med Lisa Andersson Tengnér. Boken utgår från konkreta exempel från förskolor och från pedagoger som på olika sätt arbetat för att främja jämställdhet och jämlikhet. 

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant