Kompetensutveckling för dig som arbetar i förskolan.

Kom hit och lek!​

Det absolut viktigaste i förskolans lärmiljö är nog vilken atmosfär den signalerar. Är den fylld av lust och glädje? Skickar den signaler till barnen att den här miljön är för dig, kom hit och lek!​

Malin Ring

Malin Ring

Chefredaktör

#2
Årgång 41 - 2016
TEMA:
Årgång 41 - 2016

TEMA:
Lärmiljöer

Kom hit och lek!​

Det absolut viktigaste i förskolans lärmiljö är nog vilken atmosfär den signalerar. Är den fylld av lust och glädje? Skickar den signaler till barnen att den här miljön är för dig, kom hit och lek!​

Malin Ring

Malin Ring

Chefredaktör

TEMA
Lärmiljöer
TEMA: Lärmiljöer

Plattan i mattan

Lärplattan har transformerats från att vara förskollärarnas verktyg till att bli barnens. Susanne Kjällander beskriver utvecklingen av den digitala lärmiljön i förskolan och lyfter framtida utmaningar.

Sinnlig lekfullhet​

I Överby förskola står kreativitet och upptäckarlust på schemat. Med Eva Tuvhav Gullberg som projektledare har förskolan skapat ett alldeles eget sinneslabb – något som väckt intresse ända bort till Sydkorea.

Nr 2: 2016

Förskola på hjul​

Varannan vecka bär det ut på äventyr för förskoleavdelningen Grodan. I sin specialinredda buss åker de till havet, skogen, ett museum eller en lekpark. Pedagogiken tar de med sig ut och barnen lär genom att lukta, smaka, se och känna.

Nr 2: 2016
TEMA: Lärmiljöer

Rum för lärande​

Hur ska man göra för att ge bra förutsättningar till lärande med hjälp av miljön? Precis som med mycket annat som berör barn beror det på vilka förutsättningar varje förskola eller avdelning har, vilka barnen är i gruppen och vilka pedagoger som arbetar tillsammans.

TEMA: Lärmiljöer

Diskutera

Nr 2 2016
Praktisk pedagogik
lock
Se allaSe färre
Reportage

”Alla barn vinner på detta”​

Olika förutsättningar men samma rätt att leka och lära. På förskoleavdelningarna Stegen och Spåret möts barn med och utan funktionsnedsättningar på så lika villkor som möjligt.
– De lär av varandra och har inga förutfattade meningar, säger förskolechef Johanna Björnhage.​

Nr 2: 2016
Reportage

Barnens lärande i centrum​

Under förra året utvecklade pedagogerna i Labyrintens, Blåsippans och Värmdöviks förskolor den pedagogiska miljön. Här beskriver förskollärare Liliana Elding förändringsarbetet.

Nr 2: 2016
Praktisk pedagogik
lock
För dig som prenumerant

Kostnadsfria föreläsningar!

Är du prenumerant på Förskoletidningen får du tillgång till olika föreläsningar helt gratis. Du kan bland annat se Sofie Tubbin prata om musik, rytmik & språk, men också John Steinberg om att stärka arbetslaget på förskolan. 

Se föreläsningarna här

Bläddra i våra e-tidningar

Du kan läsa både Förskoletidningen och Praktisk pedagogik som e-tidning.

  • Du kan bläddra i våra e-tidningar som i en vanlig tidning, fast på en skärm. 

  • Du kan läsa e-tidningarna via din webbläsare eller via appen Förskoletidningen på din läsplatta eller smartphone.

  • Texten går att förstora och det finns ett särskilt läsläge för enklare artikelläsning.

  • I e-tidningarna finns ett generöst sökbart arkiv med artiklar från tidigare nummer.

Läs tidningen här.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant