En grund av förståelse och acceptans

Vårt uppdrag och vår läroplan är väldigt omfattande och innehåller mycket vi ska förhålla oss till och sträva efter – kunskap, prövande och utforskande kring teknik, naturvetenskap, matematik, estetiska uttrycksformer, språk, jämställdhet och så vidare. Vårt yrke är ett av de viktigaste, vi ska finnas där för att stötta och utmana barn i deras utveckling och lärande under några av deras första år på jorden. Ett yrke fullt av ansvar och glädje. Att barnen i förskolan ska få följa sitt individuella intresse, få utforska och utvecklas är självklart. De ska få med sig en grund inför fortsatt utbildning och sin resa genom livet.

Vi lever i en värld av mångfald. Människor av olika hudfärg, olika sexuella läggningar, bakgrunder, religioner, utseende, funktionsnedsättningar, kön, könsidentiteter, etnisk tillhörighet och ålder. Vi är alla olika individer som lever och existerar tillsammans. Trots det möter vi normer och fördomar. Människor kan benämnas som avvikande, onormala eller konstiga. Barn tänker inte så, de är inte födda med fördomar, men även de påverkas av åsikter som finns runt omkring dem.

En pojke kommer in på förskolan och är överlycklig. Han kan knappt vänta tills han får visa sin nya rosa tröja för sina kompisar. Han studsar in på avdelningen. ”Titta på min nya tröja!” ropar han. En av hans kompisar tittar på honom och säger ”Men rosa är ju bara för flickor.” Pojken säger ingenting men blir genast ledsen och nedstämd. Lite senare går han till en pedagog och ber om att få byta tröja – han har fått höra samma eller liknande kommentarer från andra kompisar.

Detta är bara ett exempel, men det finns så många som involverar andra av de olikheter jag nämnde ovan. Grunden i exemplet, oavsett vad det handlar om, är att man inte accepteras eller uppskattas för den man är. Olikheter är något fantastiskt, men så som det delvis ser ut och har sett ut i samhället, är det något man försöker dölja. Man kan bli mobbad, retad och förlöjligad för något andra uppfattar som annorlunda. Det gäller inte bara barn, utan även vuxna.

Något av det viktigaste som barn behöver bli medvetna om och få förståelse för är att vi lever på jorden tillsammans med många andra och ingen är den andra lik. Vi är olika. Vissa är mörka och vissa är ljusa, vissa älskar män och vissa älskar kvinnor, vissa är män, andra kvinnor och ytterligare andra vill inte definiera sig eller definierar sig som ett tredje kön. Någon är lång och någon är kort, någon behöver rullstol, någon tror på en sak och någon tror på något annat.

Jag kan hålla på i evigheter men jag tror ni förstår vad jag menar. Vi är alla olika, och det är helt okej. Vi har alla rätt att vara som vi är så länge vi inte fysiskt eller psykiskt skadar någon annan. Men att en pojke vill ha rosa tröja på sig, att två kvinnor älskar varandra och vill bilda familj, att någon ursprungligen kommer från ett annat land, det är inte något som skadar någon annan.

Att inte vara medveten om, ha förståelse för eller acceptera olikheter och mångfalden kan däremot skada andra, både indirekt och direkt. Det är en viktigt grund som alla bör bära med sig, både nu och i framtiden. Med det skulle vi möjligen kunna skapa en lite bättre värld att existera i.

Sabine Fransila

Sabine Fransila

Förskollärare, Stackens förskola, Malmö stad. 

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant